Skočiť na hlavný obsah

SEO pre mobilné aplikácie – alebo ako dostať vašu aplikáciu na výslnie v App Store a Google Play

Mobilné aplikácie sa v dnešnej dobe stávajú pre firmy veľmi populárnym nástrojom, ktorý im umožňuje pritiahnuť si nových zákazníkov a udržovať s nimi dobré vzťahy. S pribúdajúcim nárastom mobilných aplikácií sa však trh pomaly stáva presýteným a ľahko sa môže stať, že Vaša mobilná aplikácia i napriek kvalitnému kódu, modernému rozhraniu a užitočným funkciám nebude mať taký úspech, aký ste predpokladali. Vyvinutie kvalitnej mobilnej aplikácie teda dnes už rozhodne nestačí a treba sa zamerať na jej optimalizovanie. Tu prichádza na rad  ASO - kľúčový faktor, ktorý určuje to, či si Vás medzi obrovským množstvom aplikácií na App store a Google play rýchlo a jednoducho Vaši zákazníci nájdu. App Store Optimization (ASO) v roku 2025 prináša efektívne stratégie, ktorých cieľom je, aby Vaša mobilná aplikácia nezapadla prachom medzi obrovským množstvom konkurencie.

SEO ALEBO ASO?

Na digitálnom trhu sa môžete stretnúť s pojmami SEO a ASO. Rozdiel medzi týmito dvoma pojmami je v oblasti ich zamerania. SEO ( Search Engine Optimization) sa spája s webovými stránkami a jeho cieľom je tieto webové stránky zviditeľniť v internetových vyhľadávačoch. ASO (App Store Optimization) sa spája s mobilnými aplikáciami a jeho cieľom je zviditeľniť aplikácie v internetových obchodoch App Store a Google Play. Veľmi často sa však môžete stretnúť skôr s pomenovaním SEO pre mobilné aplikácie, i keď to nie je technicky správne pomenovanie.

PREČO JE ASO TAKÉ DÔLEŽITÉ?

Vyhľadávanie v internetových obchodoch App Store a Google Play funguje ako primárny nástroj pre objavovanie nových aplikácií na trhu. Prieskum ukazuje, že až 70% používateľov si stiahne mobilnú aplikáciu následne vtedy, keď ju nájdu práve cez vyhľadávanie kľúčovej oblasti/pojmu v týchto internetových obchodoch. Ak teda Vaša značka nedisponuje prvými priečkami v App Store a Google Play, ako keby ste ani neexistovali. V jednoduchosti môžeme teda povedať, že vďaka ASO je Vaša aplikácia viditeľnejšia, viac sťahovanejšia a používanejšia, a tým získavate výhodu voči Vašej konkurencii. 

 

NAČO KONKRÉTNE SA ASO ZAMERIAVA?

  1. KĽÚČOVÉ SLOVÁ

Základnou stavebnou jednotkou viditeľnosti Vašej aplikácie sú správne zvolené kľúčové slová, preto nepodceňujte texty. Pri tvorbe textov a kľúčových slov je dôležité sa zamerať na tie výrazy, ktoré potencionálny používatelia mobilnej aplikácie vedia prirodzene zadať do vyhľadávača. Z toho dôvodu je dôležité sa podrobne zamyslieť nad tým, čo ľudia hľadajú a následne to zakomponovať do popisu mobilnej aplikácie. Tu je však potrebné myslieť i na to, že dobrý názov/kľúčový výraz musí byť výstižný, jasný, stručný a dobre zapamätateľný. Nepodceňujte tu teda i podrobnú analýzu Vašej konkurencie a nechajte sa inšpirovať nástrojmi ako napríklad Keyword TooL.io, či App Radar.

  1. PÚTAVÝ VIZUÁL

Používateľovi stačí pár sekúnd na to, aby sa rozhodol či si Vašu mobilnú aplikáciu stiahne alebo nie. Stavte preto na kvalitný vizuál, ktorý bude efektívnym nástrojom Vašej predajnej stratégie. Z toho dôvodu je dôležité si podrobne premyslieť vizuál ikony, ktorá sa bude zobrazovať v internetových obchodoch a ktorá by i napriek malému formátu mala byť jasná, originálna a dizajnovo čistá. Nezabudnite tiež na screenshoty, ktoré majú za krátku chvíľu informovať potencionálneho používateľa o obsahu a možnostiach Vašej aplikácie, preto si dajte záležať na tom, aby vyzerali profesionálne a rýchlo a jasne informovali o tom, ako aplikácia funguje. V neposlednom rade svoju pozornosť focusujte aj na dynamické promo video, ktorým ak Vaša mobilná aplikácia disponuje je preferovanejšia v Apple Store i Google Play.

  1. DÔRAZ NA RECENZIE A HODNOTENIA

Na to, aby bola Vaša aplikácia na prvých priečkach vyhľadávačoch App Store a Google Play významnú úlohu zohrávajú i jej hodnotenia a recenzie od používateľov. V praxi to znamená nasledovné, čím vyššie hodnotenie a viac recenzií Vaša mobilná aplikácia má, tým sa dostávate vyššie aj vo vyhľadávačoch. Z toho dôvodu je dôležité nepodceňovať spätnú väzbu. Pracujte na nej preto pravidelne, a to vyzývaním používateľov k jej hodnoteniu, dopytovaním sa na ich skúsenosť s jej používaním a odpoveďami na ich recenzie i z Vašej strany.

  1. OPTIMALIZUJTE A TESTUJTE

Ak je Vašim zámerom osloviť publikom globálne je potrebná lokálna optimalizácia. Tú môžete zabezpečiť prostredníctvom prekladov názvu, širších popisov i celých screenshotov. Nespoliehajte sa preto iba na jeden jazyk, ale urobte Vašu mobilnú aplikáciu dostupnú pre používateľov i v angličtine, nemčine, či v iných často používaných jazykoch. Výhodou internetového obchodu Google Play je i možnosť A/B testovania, pomocou ktorého môžete testovať rôzne možnosti popisov, názvov, ikoniek či screenshotov za účelom zisťovania čo najlepšie funguje.

 

ASO A SEO RUKA V RUKE – MARKETING NARASTÁ

Hoci sa ASO viaže na mobilné aplikácie, dobre SEO ich vie povýšiť ešte na vyššiu úroveň. Pri indexovaní aplikácií spoločnosť Google prihliada okrem už vyššie uvedeného aj na odkazované externé zdroje. Preto ak chcete dostať Vašu mobilnú aplikáciu na výslnenie, nezabudnite ju odkazovať na externé weby, blogy, recenzie či Youtube videá. V skratke teda platí, že čím viac bude aplikácia odkazovať na kvalitný web, pravidelne uverejňujúci blog a bude mať dynamické a kvalitné PR, tým bude z toho viac profitovať.

 

V dnešnej dobe už dobre naprogramovaná mobilná aplikácia nestačí, ak je pre publikum málo viditeľná. V prípade, že sa chcete tomuto vyhnúť, zamerajte sa na ASO už na začiatku jej tvorby. Výsledok Vám dokáže priniesť tisícky nových používateľov a vyššiu konkurenčnú úroveň na trhu.