Skočiť na hlavný obsah

Ako AI mení weby, aby boli šité na mieru každému zákazníkovi?

V dnešnej dobe, kedy je digitálne prostredie preplnené nespočetným množstvom webov, aplikácií a rôzneho digitálneho obsahu, predstavuje schopnosť osloviť a získať zákazníka konkurenčnú výhodu na trhu.  Moderné weby a mobilné aplikácie sa už nemusia spoliehať na manuálne zásahy, ale potrebujú funkciu, ktorá zabezpečí, aby si zákazník pri ich návšteva všimol hneď tie produkty, ponuky, či články, ktoré presne odzrkadľujú jeho záujmy. A práve tu prichádza na rad umelá inteligencia (AI), vďaka ktorej môže firma docieliť vyšší dopyt i predaj na základe personalizácie obsahu.

 

Čo je personalizácia webu?

O personalizácii môžeme hovoriť ako o procese, v rámci ktorého sa Váš web či mobilná aplikácia priamo prispôsobí konkrétnemu zákazníkovi, a to obsahovo, dizajnovo či funkcionalitou. V rámci tohto procesu predstavujú kľúčovú úlohu základné údaje o správaní, preferenciách a interakcii používateľa. AI v tomto prípade vyhodnocuje napríklad to, kde najčastejšie používateľ kliká, jeho históriu vyhľadávania, geografickú polohu, či prechádzajúce nákupy. Po dôkladnej analýze prichádza umelá inteligencia s ideálnym nastavením webu či mobilnej aplikácie tak, aby zaujala konkrétneho návštevníka.

 

Ako sa prejavuje AI personalizácia v praxi?

Možno ste si to doteraz neuvedomili, ale s AI personalizáciou ste už zaručene prišli do kontaktu i Vy.  Pýtate sa ako? Tu je niekoľko príkladov:

  1. Filmy, hudba a videá:

Pravidelným sledovaním Netflixu, Youtube alebo Spotify si AI urobí prieskum, aké filmy a videá Vás bavia a sú Vami najčastejšie vyhľadávané. Následne keď otvoríte akúkoľvek túto platformu, okamžite na Vás vyskočia obsahovo podobné filmy, hudba či videá, o ktorých AI predpokladá, že by Vás zaručene mohli zaujať.

  1. Produkty:

Úlohou každého e-shopu je predať čo najviac produktov. Vďaka AI personalizácií sa miera predaných produktov môže značne zvyšovať. Prostredníctvom algoritmov umelá inteligencia presne zaznamená, o ktorý produkt máte najväčší záujem a automaticky Vám ponúkne i príslušenstvo k nemu. Ak sa napríklad chystáte kúpiť si nový notebook na Alze či Amazone, v momente sa Vám budú zobrazovať k nemu i slúchadlá, bezdrôtová myš či obal.

  1. E-maily a push notifikácie:

Informácie o výhodných ponukách na produkt, o ktorý ste sa predtým zaujímali, končia vo Vašich e-mailových schránkach snáď i niekoľkokrát do týždňa. Presné načasovanie i samotný obsah e-mailov a push notifikácií má na svedomí opäť umelá inteligencia. Algoritmy zaznamenajú o čo máte záujem, prípadne aký produkt ste mali v košíku, keď ste e-shop opustili a nákup neuskutočnili. Následne Vám nástroje ako ActiveCampaign, Klavivo či Mailchimp doručia správu v tom najideálnejšom čase, ktorý zvyšuje šancu k prekliku a ďalšej interakcii.

  1. Dynamika webu či mobilnej aplikácie:

S umelou inteligenciou sa bezpochyby spája slovo dynamika. Vďaka nej môže návštevník e-shopu z hlavného mesta vidieť iný obsah hlavnej ponuky, než vidí návštevník z iného mesta. Pre nového zákazníka je pripravený sprievodca základnou ponukou, kdežto na pravidelného zákazníka môžu okamžite vyskočiť informácie o špeciálnych zľavách a ponukách, ktoré by ho mali zaujať.

 

Aké sú teda výhody AI personalizácie?

Personalizácia webov a mobilných aplikácii je výhodná ako pre jej používateľa, tak i pre firmy či jej tvorcov.

Ako používateľ nemusíte stráviť dlhé hodiny hľadaním produktu, o ktorý máte záujem a vyhľadávate ho, a tým pádom nemusíte zbytočne prechádzať obsah, ktorý Vás nezaujíma. Vďaka tomu máte pocit, že je webová stránka či aplikácia efektívnejšia a dynamickejšia.

Pre tvorcu či firmu je zas výhodné navýšenie miery predaných produktov, a naopak rapídny pokles takých zákazníkov, ktorí Vašu stránku iba navštívia a hneď aj opustia. Verní zákazníci sa však stávajú lojálnejšími voči Vašej firme, a to vďaka personalizovanému zážitku s Vašou značkou.

 

Na aké výzvy musíte pri AI personalizácii myslieť?

S každou modernou vymoženosťou sa spájajú i určité výzvy, na ktoré je potrebné myslieť vopred. Pri AI personalizácii je potrebné myslieť na tri dôležité aspekty:

  1. Súkromie používateľa:

Ako tvorca či firma nemôžete zabúdať na fakt, že zber i spracovanie informácií o používateľoch musí podliehať GDPR. Informujte teda už na začiatku používateľa o tom, že používate cookies alebo inú formu sledovania interakcie na Vašom webe.

  1. Preťaženosť personalizáciou:

Všetkého veľa škodí, preto dávajte pozor na to, aby ste to s personalizáciou neprehnali. ,,Hyperpersonalizácia“ totiž vie ľahko na zákazníka pôsobiť rušivo.

  1. Nesprávny algoritmus

 Na to, aby ste sa vyhli neobjektívnym a nepresným odporúčaniam, dbajte na správne nastavený model. Vyhnite sa tak tzv. ,,filter bubble“, teda uzavretiu používateľa v ,,bubline“.

 

Doba, kedy web priniesol rovnaký zážitok všetkým jeho návštevníkom je už dávno preč. Dnes je pre firmy kľúčové priniesť zákazníkovi rýchly, osobný a efektívny zážitok, ktorý vďaka AI personalizácii nie je vôbec problém vytvoriť. Ak ste teda vývojár alebo prevádzkovateľ webu, odporúčame Vám začať o personalizácii webu myslieť už teraz, pretože i malé kroky v tejto oblasti budú viesť k spokojnejším zákazníkom a navýšeným biznisovým výkonom.